PhD az életről

6/4 Koh Samui

2020. október 27. - PHD

Folyt.

Bár Szingapúrból csak délután repültünk el, vagyis tovább Thaiföldre, a szállodai kijelentkezést követően mégis rögtön a Changi repülőtérre mentünk (a Marina Bay Sands és a reptér között közlekedő, számunkra tökéletes metróval). Szingapúrba, mint arról már korábban írtam, késő este érkeztünk, így akkor csak rácsodálkozni tudtunk a világ egyik legkülönlegesebb repülőterére, de már az utazás tervezésekor tudtuk, hogy annak az alaposabb felfedezése egy külön program kell, hogy legyen. Aki szokott repülővel utazni, hovatovább (hosszú) csatlakozásokra várni, az pontosan tudja, hogy a reptéren lét, hogy úgy mondjam a szükséges rossz (a bolti lötyögéseket leszámítva – legalábbis ott, ahol vannak és annak, akiben megvan erre a hajlam). DE a jelenlévők ugyebár mindig kivételek, ami ez esetben ugyebár mi és a Singapore Changi Airport.

A Changi Ázsia egyik legforgalmasabb és a világ legjobb repülőtere évek óta számtalan megmérettetésen. Tulajdonképpen egy elképesztően modern „mini”város, ahol nemhogy nyűg, hanem hatalmas élmény akármennyi időt eltölteni. Egy igazi luxusoázis a világjáró utazóknak többek közt zuhanyzókkal és fürdési lehetőségekkel, ritka kényelmes ülő-/fekvőhelyekkel, Xbox és PlayStation állomásokkal, mozikkal, játszóterekkel, óriáscsúszdával, napozóterasszal, tetőmedencével, wellness részleggel, pillangóparkkal, kaktuszkerttel, a Föld legmagasabb beltéri vízesésével és természetesen megszámlálhatatlan vásárlási és étkezési lehetőséggel. Egy elegáns, patyolattiszta, sőt már-már laboratóriumsteril és teljesen automatizált világ, ahol robotok csomagolnak, szállítanak, takarítanak. Ugyanakkor nagyon szerethető, hiszen rendkívül tágas, könnyű tájékozódni, mindenhol ingyenes a wifi és a sok buja zöldet lehetetlen megunni.

img_4046_2.JPGWelcome...img_4047_3.JPGPicit más, mint Ferihegy...img_4050_2.JPGMondom én! img_4056_2.JPG"Diszkrét" karácsonyi dekor mindenholxuqw3371.JPGDe mindenhol!img_4091_2.JPGMeg karácsonyi vásárimg_4107_2.JPGMeg boldog gyerekek (és felnőttek) a világ minden tájáról - még ha ez utóbbi infó nem is igazán jól látható...

Ha valaki nem olyan szerencsés, mint mi, hogy több órát tud tátott szájjal bámészkodni, szerintem a jelenleg legújabbnak számító Jewel terminál az, ahova mindenképpen érdemes ellátogatni a reptéri tartózkodás alatt. 2019 áprilisában nyitott meg ez az új épületrész és itt található az egész repülőtér leglátványosabb része, az a hatalmas vízesés, amely 40 méter magasból, az épület tetejét adó üvegkupolából zúdul le a lélegzetelállító, 4 hektáros esőerdőbe. Még ott állva sem hiszed el, hogy éppen egy repülőtéren vagy, s ezen a többi látványosság sem sokat segít…

img_4058_3.JPGAz ugye megvan, hogy ez még mindig egy repülőtérimg_4060.JPGÚton a Jewelbeimg_4073_3.JPGJewel - van még kérdés? (Igen, ez egy repülőtér!)wcaf8465.JPGErre nincsenek szavak!img_e4078.JPGÉs én ott voltam!

Szingapúrból a thaiföldi Koh Samui volt a következő úticélunk, ahol napnyugtakor landoltunk. Szerettünk volna a Távol-Kelet minél alaposabb felfedezése során néhány napot azért a klasszikusan a télből a nyárba utazva pihenéssel is tölteni, s hosszas fejtörés után végül is Koh Samui szigetére esett a választásunk.

img_4132_3.JPGBeszállás
img_4147_3.JPGViszlát Szingapúr!img_4172_3.JPGHello...img_4187_3.JPG...Koh Samui!

A kis sátorszerű, nyitott reptérről azonnal a lenyűgöző Manathai szállodába taxiztunk, ahol gyorsan tovaszállt minden boldogságunk… Megkezdődött ugyanis a címben emlegetett rémálom... Miközben én annak rendje és módja szerint a szállodai bejelentkezést intéztem, apukám rosszul lett. Elfehéredett, levegő után kapkodott, kis híján összeesett és ő maga mondta, hogy szerinte ez infarktus. A szállodai személyzet azonnal a segítségére sietett, de természetesen muszáj volt orvoshoz vinnünk őt.

img_4192_2.JPGSenkinek nem kívánom ezt... :(

Bár a kis útszéli rendelőben stabilizálták az állapotát, onnan már rohammentő száguldott velünk a kórházba. Fogalmunk sem volt, hol vagyunk és merre megyünk a vaksötét éjszakában, de úgy tűnt sosem érünk oda. Közben apu egyre rosszabbul volt, a retrómentő az utolsó tápláló szingapúri falatokat is kirázta belőle - sugárban, ránk. A kórházban azonnal a megfigyelőbe vitték, majd megkezdődött az idegtépő várakozás, hogy megtudjuk, mi történt és mi fog történni vele. Közben alkalmunk nyílt tanulmányozni a közkórház működését, ahol például ugyanazt a hagyományos hőmérőt használták az ügyeletre érkező kisbaba testhőjének a mérésére, ami 2 perccel korábban az erősen túlsúlyos, világát nem tudó pasas hóna alatt járt (fertőtlenítés nélkül természetesen), de később kiderült, hogy ez még csak a legkevesebb… Apu felvételéhez mindenféle thai nyomtatványokat töltettek ki velem és miután késő este volt, telefonon kellett konzultálnom egy orvossal, majd apu átkerült az ICU-ra, vagyis az intenzívre, minket pedig hazaküldtek. Érdekes felállás volt ez, mert az angol tudásom miatt egy percig nem volt kérdés, hogy nekem kell apával lennem, viszont a thai éjszakában meg a férjemnek velem. Kitettük a lábunkat a kórházból egy idegen ország idegen szegletében, ahova aznap este érkeztünk, tehát semmi helyismeretünk nem volt és azt sem tudtuk, merre induljunk meg a koromsötétben az éjszaka kellős közepén. Végül a kórház biztonsági őre volt a segítségünkre, aki kérésünkre felhívta egy haverját, akinek a platós autóján zötykölődtünk vissza a nagyjából félórányira lévő szállodába. Mondanom sem kell, hogy a gyerekekkel maradó anyukám milyen idegesen várt vissza minket - a gyerekeink pedig időközben álomba sírták magukat…

img_4193_3.JPGManathai Koh Samui - megérkeztünkkezz3303.JPGErre a látványra érdemes volt felébredni

Másnap reggel nyilván a kórházba vezetett az első utunk, de az intenzív osztály szigorú látogatási rendje miatt csak az ott dolgozók emberségén múlt, hogy láthattuk is aput. A kezelőorvosához külön időpontot adtak, illetve 24 órán belül fel kellett venni a biztosítóval is a kapcsolatot, továbbá összekapcsolni őket a thai kórházzal az ellátás finanszírozásához – ennél esküszöm egy pápai audienciát is könnyebben leszerveztem volna... Visszataxiztunk a szállodába, majd az orvoshoz kapott időpontban újra a kórházba. Megtudtuk, hogy apunak valóban szívinfarktusa volt, s az állapota javítása érdekében a keletkezett vérrögöt kell feloldani. Nem lehetünk elég hálásak, hiszen a szigeten és a kórházban uralkodó körülmények, korlátozott technikai eszközök és lehetőségek ellenére sikeres életmentő beavatkozást hajtottak végre. Naponta többször ingáztunk a szálloda és a kórház között – a szó szoros értelmében saját taxisaink lettek, akik csak ránk vártak az autóikat szerelgetve-törölgetve a szálloda előtti kis téren.

img_4797_3.JPGNem gondoltuk, hogy a legtöbb élmény ide köt majd
img_4228_2.JPGÉs hát nem így képzeltük el az együttlétet - a szívem szakad meg még most is

Miután apu állapota javulni látszott, eljött a pillanat, hogy kikerülhet az intenzívről egy rendes kórterembe. Igen ám, de ezt Thaiföldön, legalábbis ezen a helyen úgy kell elképzelni, hogy egy körülbelül 40 ágyas hodály, ahol minden korú és nemű beteg össze van fektetve, szabadon járkál boldog-boldogtalan, de még a kóbor kutya, macska is ki-be és a hozzá vezető út matracokkal és a matracokon alvó/virrasztó hozzátartozókkal van tele (aki nem hiszi, járjon utána, bár ezt a kálváriát őszintén senkinek sem kívánom…). Azonnal tudtuk, hogy apu ide nem kerülhet, szóval jött a B terv, vagyis a privát szoba megigénylése. Erről két dolgot érdemes tudni, melyből az egyik, hogy a biztosító ennek a költségét (kb. napi 50 000.- forint) nem fizeti, talán evidens. A másik viszont roppant érdekes: míg a közös hodályban van, a privát szobában nem biztosított a felügyelet, így oda egy hozzátartozónak is be kell költözni a beteggel. Miután apu már jobban volt és ő maga is elég jól kommunikál angolul, a beköltöző hozzátartozó anyukám lett, mi pedig immáron kettőjükhöz jártunk be rendületlenül. Azért azt mindenképpen lejegyezném, hogy apukámnak egyéb látogatói is akadtak, hiszen a Manathai, azaz a szállodánk menedzsere és néhány alkalmazottja is tiszteletét tette nála egy különleges gyümölcskosárral, amely gesztus a szemünkbe a mai napig könnyeket csal. Aput éppen szentestén adták haza, majd másnap továbbrepültünk Bangkokba…

img_4806_3.JPGMert az én apukámat mindenhol mindenki nagyon szereti!

No de vissza egy picit Koh Samuira, a Thai-öböl egyik legszebb ékszerdobozára. Bár az imént elmeséltek után gondolom mindenki számára egyértelmű, hogy nem került sor az előzetesen eltervezett decemberi álomnyaralásunkra, azért azokban az órákban, amikor tehetetlenek voltunk apuval kapcsolatban, időt szántunk a sziget megismerésére, bejárására, sőt időnként egy-egy rövid időre lejutottunk a szálloda privát tengerpartjára is (én a magam részéről főképp hajnalban - olvasni, no meg a víz mentén sétálgatni).

img_4462_2.JPGAz a bizonyos jéghegy meg az ő mások számára látható csúcsa...img_e4478.JPGIrigylésre méltó is lehetne akárahri7406.JPGA látszat valóban sokszor csalimg_4498_2.JPGS hogy bennük mi játszódott le?!img_4224_3.JPGNyugtató napnyugta

Koh Samui egyébiránt egy pici sziget, amit jól érzékeltet az az adat, hogy területe kisebb, mint Budapest fele. A 26 km hosszú és 21 km széles szigetet egy 51 kilométeres út kerüli körbe, így rendkívül könnyen bejárható akár egyetlen nap alatt is. Játszi könnyedséggel lehet taxit fogni vagy akár egy tuk-tukot leinteni, de autót/motort, annak ellenére, hogy a lehetőség adott, nem ajánlott itt bérelni. A közlekedés elég zsúfolt, sajátságos, kaotikus, ráadásul baloldali, a mi európai vezetési kultúránk nagyon nem ehhez szokott. Azt se felejtsük el, hogy sok turista életében először próbál egy robogóval vagánykodni és persze az se ritka, hogy meglehetősen felpörögött állapotban... Állítólag a kis szigeten nagyjából napi 10 baleset történik, s sajnos nem nagy kihívás külföldiek halálos baleseteiről sem hallani, olvasni. Miután tömegközlekedés nincs, s a sziget a gyalogos bejáráshoz azért mégiscsak nagy, marad a legelterjedtebb taxi, ami a magyar pénztárcánkhoz mérten nem drága, de a thai árakhoz képest talán a legtutibb biznisz Koh Samuin (szerintem mi az 5 napos ott tartózkodásunk alatt tuti eltartottunk jó néhány családot több hónapra...). A repülőtér a sziget észak-keleti részében található s természetesen van néhány felkapottabb partszakasz és turistalátványosság - bármelyik taxis nagy örömmel körbefuvaroz a legfontosabb helyeken, csak alkudni ne feledj el (jó sokat és előre).

img_4216_2.JPGA taxikban ilyen táblákon lehet rábökni az úticél(ok)ra koh_samui.jpgEgyébiránt így néz ki a sziget "hivatalosan"img_e4512.JPGAz aranyozott, 12 méter magas Nagy Buddha szobortzzp9308.JPGElég nagy???img_4538_3.JPGA Nagy Buddhához vezető, gazdagon díszített sárkánylépcső minden apró részlete egy csoda, órákig lehet(ne) nézegetniimg_4515_2.JPGJa és rogyásig van minden szép...img_4545_3.JPG...és bizarr
msxs4110.JPGWat Plai Leam templomegyüttesimg_e4568.JPGEgy újabb nagy, ezúttal kínai fehér Buddhasdbg2919.JPGA 18 kezű hálaisten, Guanyin a Pölös család 8 karjával kiegészülvevpfp0923.JPGCsak semmi giccsimg_e4574.JPGMíg nálunk az állatokat etetni tilos, itt a szobrokat etetni kötelező :)
ueew9599.JPGA környékimg_e4549_6.JPGMinden szeglet gyönyörűtizh5917.JPGHin Ta és Hin Ya, avagy a híres thai sziklák - szerintem nem szükséges magyaráznom...flcx7240_1.JPGNa jó, egy "picit" segítek :)img_4648_2.JPGWat Ratchathammaram, avagy az adományokból épülő vörös templomimg_4650_4.JPGA különleges hangulatú vörös templom belülrőlimg_4664_2.JPGMumifikálódott buddhista szerzetes Wat Khunaramban - érdekes utolsó kívánság és templomi attrakció... img_4661_3.JPGKözérdekű információ!img_4681.JPGTanulmányúton, avagy a helyi iskolaimg_4683_3.JPGKovácsék suli utánimg_4689.JPGÉpülő szoborcsoportimg_4687_3.JPGÓriásduriánimg_4703_2.JPGMágikus kertvbrr5336.JPGNem könnyű a hegy tetejére és a dzsungel mélyébe jutás, de megériimg_4738_3.JPGÉs körbejárni sem egyszerű, de csak ismételni tudom önmagamat: megérikggg7560.JPGNim Thongsuk, duriánültetvényes faragta az összes szobrot és templomot a családi birtokra 77 és 91 éves kora közöttdykf7133.JPGVannak szobrok magáról az alkotóról, a családtagjairól, állatokról, harcosokról és persze Buddháról
img_e4748_5.JPGRendkívül érdekes hely, mintha megállt volna az idő és megkövült volna minden és mindenki - ámulatba ejtőqjlj7604.JPGCentral Festival bevásárlóközpont, avagy egy kis karácsony előtti vásárlás

A legideálisabb december/január és március/április közt érkezni, mert ilyenkor esik a legkevesebbet és ilyenkor elviselhetően kellemes a meleg. Mint Thaiföldön szerintem mindenhol, itt is nagyon jókat lehet enni, mindent meg lehet kapni és a kultúrsokkra vágyók itt sem fognak csalódni. Ami a szigeten járva szerintem kihagyhatatlan, az a tengerparti thai masszázs – ilyen gyönyörű környezetben és ilyen fantasztikus masszírozásban legalábbis nekem még soha életemben nem volt részem. A másik kedvenc az éjszakai piac, ami hetente 1-1 alkalommal kerül megrendezésre a nagyobb turistaközpontokban, s a tücsök és bogártól a Louis Vuittonig ott aztán tényleg minden, de minden van. Ami fontos, hogy bátran és nagyon jókat ehetünk mindenhol (a legkoszosabbnak tűnő, valójában legautentikusabb helyeken is!), csapvizet viszont a szigeten egyáltalán ne igyunk. Aki biztosra akar menni, szinte minden sarkon vásárolhat a népszerű 7Eleven-ben, de a szigeten Tesco és McDonald's is van.

uonw3864.JPGEnnyi színes, zamatos, ínycsiklandó gyümölcsöt egy helyen szerintem még sosem láttam
img_e4494_1.JPGMindennapi kenyerünk a szálloda svédasztalárólimg_4954_2.JPGTudjuk, hogy nem a méret a lényeg, de azért megmutatom a thai banánt :)img_e4638.JPGÉs akkor lássunk egy thai nőt is - kezdem megérteni, miért voltam kuriózum :)img_e4595.JPGFriss kókuszjégkrémimg_e4603_3.JPGEz valami isteni finom volt!
img_4368_3.JPGÉjszakai piac - az egyik legjobb programimg_4426_1.JPGFülbemászó thai dallamokimg_4429_3.JPGMegfizethető luxusimg_e4433.JPGCsaládi kör
bmac4646.JPGA híres és isteni "mango with sitcky rice"jlya4061.JPGTücsök és bogárljgl6596.JPGBogaras Nándiaddi4730.JPGBátorságpróba - jelentem bele is haraptam és le is nyeltem ám!img_5046_3.JPG
Beszt masszázsszalon evör
img_5059.JPGKözben a gyerek is elég jó helyen van

Minket a szenteste is Koh Samuin ért és bár a távolkeleti Thaiföld közismerten nem egy keresztény ország, a szálloda rendkívül elegáns kerti partival ünnepelt, s hosszú évek után végre nem én fáradoztam a terülj, terülj asztalkán, no és még karácsonyi ajándékot is nyertünk a tombolán…

img_4973.JPGSzentesteimg_4975_2.JPGSzerintem nálunk még a krampuszok is szebbek (a bal oldali Mikulánynál legalábbis mindenképpen...) :)img_4980_2.JPGJó étvágyat!img_4982_2.JPGSvédasztalrészletimg_5002_1.JPGBoldog karácsonyt!img_5066_3.JPGTombolán nyert ajándékunkwzaf6352_1.JPGKarácsonyi fotózás 2019

Nyilván mi rendhagyó helyzetben és lelkiállapotban ismerkedtünk meg a szigettel, de ennek ellenére szerelem lett (még ha keserédes is). A mesés Manathai szálloda fantasztikus személyzete sírva búcsúztatott minket és azzal az ígérettel, hogy legalább egyszer visszatérünk még, hiszen van mit pótolni, no meg szépíteni az emlékeken. Kétségtelen... Akárcsak Szingapúr esetén, Koh Samuin is a távozásunkkor tudta igazán a szívünkbe lopni magát a reptér, ami kétségkívül a világ egyik legkisebb, legcukibb és legszebb reptere. Innen indultunk tovább december 25-én a thai fővárosba, Bangkokba.

img_5072_2.JPGSamui Airport - nádtető van, oldalfal nincsimg_5078_3.JPGReptéri folyosóimg_5093.JPGReptéri váróimg_5102_3.JPGÚjra együtt a csapat (már és még)img_5109.JPGIrány Bangkok! Na az sem lesz unalmas...

Folyt. köv.

PhD

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.