PhD az életről

Távol-keleti (rém)álom...

6/1. Szingapúr

2020. március 29. - PHD

Egyet bizton állíthatok: nekünk minden utazásunk különleges. Tudom, hogy valójában minden utazás (sőt annak, aki igazán nyitott szemmel-lélekkel él, minden nap) különleges, de a mieink túlontúl azok. Nem véletlen, hogy közel egy évig tervezzük és szervezem őket, s hát az sem, hogy igazán jól és alaposan elmesélni a jelenkornak és lerögzíteni az utókor számára sem kis feladat. Legutóbb Kelet-Ázsiában jártunk, s szándékosan vártam ezen beszámolómmal sokat. Azontúl, hogy egy főállás, egy részmunkaidős állás és egy megbízási szerződéssel ellátott munka, azaz 3 munkahely és egy gimi elsős és egy élsportoló, felvételiző nyolcadikos mellett nem sok időm és erőm marad mesélni, az emlékeinknek is ülepedni kellett. Sokat. Nagyon sokat…

A történetünk valamikor 2018 november-decemberében kezdődött, amikor a család felnőtt tagjaival ismét álmodtunk egy nagyot, hiszen az akkor még előttünk, s azóta már mögöttünk álló 2019-es év több szempontból különleges volt. Az elsőszülött fiunk, Nándika általános iskolai ballagásán egy utazást rejtő tortán fedtük fel a nagy titkot, hogy 2019 decemberében Távol-Keletre utazunk, ami akkor a nevén és egyben helyén túl, időben is meglehetősen távolinak tűnt, de persze gyorsan eljött és hihetetlen, hogy már bő két hónapja itthon vagyunk.

nandikaballagas.jpgA meglepetés pillanata - szem nem maradt szárazon...

A nagy nap, amikor a férjem, a gyermekeim és a szüleim alkotta csapat megindult 2019. december 11. volt. Az Air China éjszakai járatával utazva és Pekingben átszállva Szingapúr volt az első desztináció. Ez azontúl, hogy nekem volt egy nagy álmom, az innen induló óceánjárónk kikötője is volt, mellyel 6 nap alatt körbejártuk egy picit a környéket, majd átrepültünk Thaiföldre. A karácsonyt Koh Samui szigetén töltöttük, az új esztendő pedig Bangkokban ért minket, ahonnan immáron 2020. január 3-án a kínai Nagy Fal meglátogatása után jöttünk haza. Nagyvonalakban ennyi történt velünk, de persze nagyon nem - aki nem csak a jéghegy csúcsára kíváncsi, annak most elmesélem az egész jéghegyet…

img_0188all_2.jpgA világ legjobb hatosfogata <3

img_0212.JPGAz legelső gépünk (a hétből)...

img_0217uj.jpgInduláááááás!

A kiutazás teljesen rendben volt, az evéseket, no meg az átszállást leszámítva gyakorlatilag végigaludtuk az utat. A 20:10-es budapesti induláshoz képest a 7 időzónányira lévő Szingapúrban másnap 21:55-kor landoltunk. A világhírű Changi repülőtér még az éj leple alatt látott kis szeletével is rögtön elvarázsolt mindannyiunkat. Az országba lépéshez szükséges nyomtatvány kitöltése és a hatósági ellenőrzésen való átjutás, illetve a bőröndjeink megérkezése után a tömegközlekedés már nem üzemelt, így taxival mentünk a szállodába, ami bár Szingapúr alapvetően nagyon drága, egyáltalán nem került sokba. A Bookingon foglalt Furama City Centre szálloda teljesen rendben volt, bátran ajánlom a Szingapúrba látogatóknak. Gyönyörű szobákat és kilátást kaptunk, kifogástalan volt a svédasztalos reggeli, kedves és segítőkész a személyzet, van medencéje, edzőterme és ráadásul nagyon jó helyen, a központ és a kínai negyed határán, a metrómegállótól 2-3 perc sétára (konkrétan egy saroknyira) van.

img_0265uj.jpgÁtszállás Pekingben

img_0273uj.jpgMondom, hogy végigaludtuk az utat (mondjuk ők itt speciel a duty free vásárlásomat)

img_0269uj.jpgPedig vehettek volna kínai szárnyakat!

img_e0335uj.jpgVégre Szingapúr felett

img_0352.JPGMegérkeztünk - szerintem baromi jól nézünk ki annak ellenére, hogy milyen hosszú út áll mögöttünk :)

img_0360.JPGChangi Airport, Szingapúr

Hopp, az első jóvágású robot :)

Szoba kilátással

Másnap reggel nem mindenkinek volt őszinte a mosolya, hiszen a 8 körüli reggeli azt jelentette, hogy magyar idő szerint hajnal 1-kor tereltem a csapatot reggelizni és várost nézni… Szingapúr egy csodahely – nem véletlenül szerepelt évek óta a bakancslistámon (és nem véletlenül szerettem volna minden percét kihasználni és kiélvezni). Dióhéjban, mint legfontosabb lejegyezném, hogy Szingapúr egy kb. Budapest méretű városállam kb. 6 millió lakossal; éghajlata egyenlítői, pénzneme a szingapúri dollár, hivatalos nyelve az angol, közlekedése baloldali. A világ egyik leggazdagabb, legdrágább és legagyonszabályozottabb (ha egyáltalán létezik ilyen szó) városa, melynek szemléltetésére jöjjön néhány érdekes példa: közterületen a szemetelés, a dohányzás és a köpködés mellett rágógumizni is tilos (mondjuk rágót árulni, sőt olyat is olvastam, hogy az országba bevinni sem szabad), tilos a metró teljes területén enni-inni, sőt duriánt (egy gyümölcs! – igaz büdös) utaztatni, súlyosan megbüntetik azt (is), aki nem öblíti le nyilvános helyen a WC-t, s halálbüntetés vár arra, aki kábítószerrel kereskedik. Bár Szingapúrnak szinte mindig csak a modern arcát látni, a hagyományos éppúgy létezik, s legalább olyan lélegzetelállító a régi épületek vagy épp hatalmas orchideák között barangolni, mint a Marina Bay Sands tövében állni... A város felfedezésére mi a kifogástalan metróhálózatot (MRT) vettük igénybe, ami azontúl, hogy tökéletesen megbízható és behálózza a várost, még olcsó is. Mi 2 napos EZ-LINK kártyát vettünk, ami 16 szingapúri dollárért (kb. 3500.- forintért) korlátlan tömegközlekedésre jogosított. Itt jegyzem meg, hogy ott jártunkkor 1 szingapúri dollár nagyjából 220 magyar forint volt és bankautomatából érte meg a legjobban hozzájutni.

img_0391.JPGJó reggelt, Szingapúr!

Első napi városnézésünket Szingapúr tradicionálisabb részeinek szenteltük, ahol lévén, hogy Szingapúr csak 1965 óta független, önálló ország, bőven találni érdekességet és színeket – átvitt értelemben és szó szerint is. Little India nemcsak Szingapúr, de egyben Ázsia felfedezésének is tökéletes kiindulópontja volt: színes házak, utcák és arcok, különleges hindu templomok, virágoktól roskadozó árusok, elképesztő mennyiségű aranyat felvonultató ékszerboltok, streetart, streetfood és minden, amire azt szokták mondani, hogy kultúrsokk, de félreértés ne essék: imádtuk. A tarka színekben pompázó és rendkívül fotogén Tan Teng Niah ház (37 Kerbau Road) volt talán a legnagyobb kedvencem, ahonnan átsétáltunk a szinte kimondhatatlan nevű Sri Veeramakaliamman templomhoz (141 Serangoon Road), amire azóta sem találom a szavakat. Nem először jártam nem katolikus, illetve nem keresztény templomban, de ami itt fogadott, arra lehet, hogy nincsenek is magyar, sőt szerintem Európában se szavak. A hívek, a szobrok, a szobrok elé tonnaszám hordott ételek-italok, de úgy, hogy az innivalóba még a szívószál is bele van szúrva, hogy meg tudja inni a szobor… Elképesztő, mutatom.

Little India

Fehér nő színes házzal

img_0440uj.jpgUtcarészlet

A helyi Dóm, avagy nyelvtörő szingapúri/indiai módra

img_e0420uj.jpgNo ez lenne kérem a templom...

img_0437uj.jpgBelépés csak sterilen

img_0426uj.jpgBájos templombelső - kihívás volt félmeztelen papok (vagy mik) és az adományokkal sorban álló meg fetrengő hívek nélkül fotót készíteni...

img_0422uj.jpgA szobrok etetése, itatása és szívószál biztosítása kötelező

Következő célpontunk a gyönyörű Masjid Abdul Gaffour mecset (41 Dunlop Street) volt, ami azonban felújítási munkálatok miatt sajnos zárva volt, így csak kívülről tudtuk megcsodálni, de túlzás nélkül mondhatom, hogy úgy is megérte.

img_0461uj.jpgMasjid Abdul Gaffour mecset

img_0450uj.jpgNa jó, kiálltunk előle! :)

img_0453uj.jpgEnnél többet viszont mi sem láttunk belőle

img_0465uj.jpgIttunk viszont egy jót, ami a decemberi 30 fokban életmentő volt

Felfedező utunkat a muszlim negyedként ismert Kampong Glam városrészben folytattuk, ahol egyértelműen a rőfösboltok uralták a terepet és az utcaképet (te jó ég, ismerik még ezt a szót egyáltalán a mai gyerekek? rőfös = szövet-, kelme-, ruhaanyagárus – csak meg ne kérdezze valaki, hogy mi az a kelme…). A negyed központja az Arab Street és leglátványosabb épülete az aranykupolás Masjid Sultan Mosque (3 Muscat Street), ami ott jártunkkor szintén nem fogadott látogatókat.

img_0477uj.jpgAladdin boltja az Arab utcában :)

bcvs5710.JPGFehér hollók a Masjid Sultan mecsetnél

A Szingapúri Botanikus Kert (Singapore Botanic Gardens - 1 Cluny Road) a világ egyetlen olyan trópusi kertje, mely elnyerte a Unesco világörökségi rangot, ráadásul egy igazán turista- és pénztárcabarát program, hiszen ingyenesen látogatható. Szerintem ezt a buja kertet Szingapúrban járva mindenképpen látni kell, s nem szabad sajnálni a pénzt az itt található Nemzeti Orchidea Parkra sem – szerintem amilyen fajta és szín itt nincs, az nem is létezik. A néhány dolláros belépőjegy egyébként sem egy megterhelő tétel, pláne, hogy még hatunk esetében is megállt néhány dollárban, mert amellett, hogy a szüleimnek az életkoruknál fogva nem kellett belépőjegyet venni, a diákok is épp ingyen mehettek be (és elfogadták a magyar diákigazolványt is!). A parkban sétálgatva aztán megérkezett az égi áldás is, ami lévén, hogy az esős évszakban mentünk, egyáltalán nem meglepő - az már annál inkább, legalábbis nekünk, hogy kis szüneteket leszámítva aztán abba se hagyta napokig…

img_0545uj.jpgSzingapúri Botanikus Kert

qrsu6112uj.jpgTesók

img_0536uj.jpgTejbetök - annyira, de annyira boldog voltam!

img_0546uj.jpgMilliónyi gyönyörű szín

img_0578uj.jpgNa meg a zöld millió árnyalata

img_0575.JPGNem mindig tudtuk, hogy épp mihez van szerencsénk...

img_0593uj.jpgNemzeti Orchidea Park

img_0604ujjjjjooooo.jpgVirágmennyország

img_0639uj.jpgOrchidea szó szerint rogyásig

img_0626jo.jpgElképesztően sok orchidea

img_0629jo.jpgÉs elképesztően gyönyörűek

Nyitva van az aranykapu, csak bújjatok rajta :)

Mindent az orchideákért & a jó fotókért

img_0659uj.jpgWe are family <3

img_0680jo.jpgA szakadó esőben várakozva a jetlag gyorsan kiütött minket

Így fair (mondjuk a horkolós videó lett volna az igazi, amiből kifotóztam...)

img_e0686jo.jpgFelébredtünk :) - de az eső csak nem állt el...

img_0699jo.jpgA botanikus kerttől a kedvenc szobrommal búcsúzom

Szakadó esőben buszoztunk át az Orchard Roadra, ami a megszámlálhatatlan és zömmel elegáns üzletével a vásárlás Mekkája, de mi beértük azzal, amit a busz ablakából láttunk s a vásárlás kimerült egy Mekiben – biztosra kellett menni az éhező kamaszokkal.

img_0707jo.jpgOrchard Road

img_0710uj.jpgSzeressétek egymást! <3

img_0719jo.jpgMóka Milán demonstrálja :)))

img_0504jo.jpgZseniális: nálunk bicajt, Szingapúrban ernyőt lehet kölcsönvenni  - hol mire van igény :)

img_0394jo.jpgNa és hol mekkorák az emberek, akkorák a kapaszkodók :)))

(A mozgólépcsők oldalkapaszkodója meg konkrétan a csípőnknél volt :)))

A kínai negyedben folytatódott és zárult tulajdonképpen a kultúrkörutunk, ahova ismét metróra pattanva utaztunk át (egyébként minden csak néhány megálló egymástól). A kínai negyedre ismét Szingapúr történelme szolgál magyarázattal, bár kínai negyed szerintem nagyjából minden metropoliszban van szerte a világban. A kínai negyed pontosan olyan, amilyennek elképzeled: elképesztő mennyiségű minden – ugyanazt tudom mondani, amit az orchideakertnél a virágok tekintetében mondtam: ami itt nem fellelhető, az egész egyszerűen nincsen. Én szeretem a kínai negyedeket, Szingapúrban is szerettem. Szépek az épületek, szemet gyönyörködtetőek a színek, főleg a sok piros, jókat lehet enni és nem utolsósorban pici pénzért vásárolni (Szingapúrban a szuveníreket például egyenesen kötelező itt megvenni). Egyetlen kimondott úticélunk volt a szakadó esőben a boltból ki, boltba be szaladgálás mellett, a különleges és ingyenes Buddha Foga buddhista templom és múzeum a nyüzsgő kínai negyed közepén, ahol a nevének megfelelően Buddha fogának egy darabját őrzik. Zárórához közeledve ezt már nem volt szerencsénk megnézni, de több, mint lenyűgöző volt az is, amit még láthattunk – ide is érdemes elmenni.

img_0736jo.jpgChinatown

img_0740uj.jpgHangulat

img_0737jo.jpgA kedvenc akciónk :)))

img_0745jo.jpg  Buddha foga templom

img_0749.JPGNem adja vissza a kép, hogy ez milyen hatalmas

img_0752.JPGEz is az

img_0760.JPGÉs ez is

img_0766jo.jpgBámulatosan szép mennyezet

img_0757.JPGImák, ameddig a szem ellát

Egy gyors szárazba átöltözés (ugyebár a kínai negyed szélén laktunk) és három metrómegálló után nehéz volt megszólalni. Ott álltunk a világhírű Marina Bay Sands Hotelnél, ami tulajdonképpen Szingapúr jelképe és esetemben a megvalósult álom, s ráadásul átölelhettük azt a barátunkat, aki a világ másik felén, Las Vegasban él és onnan repült Szingapúrba velünk találkozni és egy hetet velünk tölteni. A futurisztikus Gardens by the Bay fényjátékát már együtt néztük meg, majd kerültünk egyet a Marina Bay Sands bevásárlóközpontban (a drágábbnál drágább üzletekben azonban nem volt „kedvünk” nagybevásárlást csapni).

img_0798.JPGItt azért megcsipkedtem magam...

img_0790jo.jpgBelülről a világhírű csoda

img_0809.JPGFényjáték a Gardens by the Bayben

img_0832.JPGCsodaországban

img_0836jo.jpgMarina Bay Sands Shopping Centre

Másnap délelőtt nappali fényben is megnéztük és alaposabban felfedeztük a Marina Bay Sands környékét és a hatalmas öböl menti kertet, a Gardens by the Bayt. A szakadó eső a két üvegházba kényszerített be minket, de egy másodpercig ne sajnáljon senki és nem sajnáltuk mi sem, mert felejthetetlen látványban volt részünk. A Flower Dome világunk növényvilágát mutatja be, a Cloud Forest pedig egy fantasztikus esőerdei konzervatórium, ami a világ legmagasabb beltéri vízesését is magában foglalja. Sétálgatni magában a Gardens by the Bay parkban teljesen ingyenes, de néhány látványosság, mint például az előbb említett kettő, fizetős, viszont szerintem kihagyhatatlan programok. Miután az eső továbbra is kitartóan szakadt, a két üvegház közti butikban mulattuk nagy duzzogva az időt (spend time & money, ahogy az angol mondja), majd egy rövid séta erejéig csak elzárta a jó Isten a csapokat. A minden szegletében gyönyörű parkból kiemelném Marc Quinn szobrát a saját kisfiáról, ami egy hatalmas, hófehér, lebegő kisbaba, valamint a Szitakötő tavat, ami azontúl, hogy a szitakötő anyukám kedvenc állata, remek fotópont – mondjuk, aki fél a varánuszféleségektől, annak nem lesz túl őszinte a mosolya.

img_0889jo.jpgJó reggelt a szállodánk lépcsőjéről

img_0876.JPG"Lightos" reggeli

img_0925.JPGÚjra itt és továbbra is esik

jhol3171jo.jpgGardens by the Bay - semmi nem szeghette a kedvünket

img_1002jo.jpgFlower Dome

img_0954jo.jpgMindenféle huncut növény

img_0981jo.jpgMeg profi fotós :)))

img_0973jo.jpgKarácsonyfák ameddig a szem ellát (és ugyanaz a fotós)

img_0986jo.jpgA legszebb virágszálak, s bár nem látszik, itt mindvégig nagyon fáztunk (Sapka, sál, ha mész!)

img_1015.JPGCloud Forest

img_1046jo.jpgEz egy csoda

bmhme2583.JPGA fellegekben

img_1073jo.jpgHát még ez a csaj mennyire...

img_1039jo.jpgAnnyira szép!

img_1026jo.jpgAz Edittel kibővült csapat - apu fotóz

img_1095.JPGElállt az eső, juhúúú!

img_1099jo.jpgÁtlagos tizenévesek...

img_1101jo.jpgMinden szeglet egy csoda

img_1109.JPGMondom én

img_1111jo.jpgItt is választottam egy kedvenc szobrot

img_1120jo.jpgSzitakötő tó

img_1119.JPGSzitakötő tólakó

img_1134.JPGAzt hiszem, sosem tudnék betelni Szingapúrral...

Koradélután visszatértünk a szállodába a bőröndjeinkért, majd eltaxiztunk a kikötőbe, ahol már várt ránk a Royal Caribbean hatalmas óceánjárója, a Quantum of the Seas és 6 nagyon különleges nap.

img_1152jo.jpgFolyt. köv.

PhD

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.